Ny forskning visar att barn som vistas regelbundet i naturen utvecklar en större empati för det som är levande

Ny forskning visar att barn som vistas regelbundet i naturen utvecklar en större empati för det som är levande. De har också lättare att förstå vad naturresurser och miljöförstöring innebär, begrepp som är viktiga för att lära sig om hållbar utveckling.

I en studie vid Stockholm Recilience Center, Stockholms Universitet har Stephan Barthel, Matteo Giusti och Lars Marcus jämfört förskolegrupper i Stockholm som alla vistas olika mycket i naturen. Studien visar på att barn som vistas mycket i naturen känner en större empati med det som är levande och de har också lättare för att lära om hållbar utveckling.

Studien utfördes vid ett antal förskolor i Stockholm med liknande pedagogisk inriktning och med ett urval barn med liknande social och etnisk bakgrund. Den publicerades i Children, Youth and Environments Journal.

”Vi ser ett tydligt samband mellan barns naturkontakt och deras förmåga att känna empati för levande varelser, att vara oroliga för miljöförstöring och att förstå betydelsen av ekologiskt engagemang i vardagen ”, säger artikelns huvudförfattare Matteo Giusti.

Forskarna drar slutsatsen att, naturrika städer signifikant korrelerar med barns förmåga att utveckla en känsla av samhörighet med naturmiljön.

Källa: Stockholm Relience center, Stockholms Universitet.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s